Verleen jij ongecontracteerde zorg? Dit gaat er veranderen!

wijkverpleging voorwaarden

Bericht geplaatst 28 augustus 2024 om 09:41

Verleen jij ongecontracteerde zorg rechtstreeks aan cliënten vanuit de Zorgverzekeringswet? Dan is dit een belangrijk artikel voor jou. Met ingang van 1 september 2024 moet jij je cliënten namelijk informeren op basis van de Regeling transparantie zorgaanbieders. Wat betekent dit voor jou als zzp’er in de zorg?

Regeling transparantie zorgaanbieders

De nieuwe Regeling transparantie zorgaanbieders is in grote lijnen gelijk aan de bestaande regeling. De grootste verandering is dat je als zorgaanbieder vanaf 1 september je cliënten actief én aantoonbaar moet informeren over:

  • de aan- of afwezigheid van een contract met de zorgverzekering van de cliënt;
  • de mogelijke gevolgen hiervan.

Over de daadwerkelijke vergoeding waarop de cliënt aanspraak kan maken, mag je deze verwijzen naar diens zorgverzekeraar.

Informeer actief én aantoonbaar

‘Actief informeren’ houdt in dat je de cliënt gericht, bijvoorbeeld per post of per mail, informeert. Het is niet de bedoeling dat de cliënt zelf op zoek moet gaan naar de informatie; jij zorgt dat de cliënt de benodigde informatie ontvangt.

Je moet achteraf kunnen ‘aantonen’ welke informatie je aan de cliënt hebt aangeboden en hoe je dat hebt gedaan. Het is dus niet (meer) voldoende om alleen een aantekening in het zorgdossier te maken. Verstrek de informatie voorafgaand aan de zorgverlening; dus voordat een declarabele activiteit plaatsvindt.

Je mag de informatie vermelden op je website en de cliënt per mail de link naar die pagina sturen. Je mag de informatie ook als bijlage toevoegen aan een mail of, als dat van toepassing is, als bijlage voegen bij de zorgovereenkomst.

Informeren mag ook via een patiëntenportaal; stuur in dat geval actief een mededeling naar de cliënt dat er een nieuw bericht staat. Telefonisch informeren mag ook, maar dan moet de informatie daarna nog wel per post of per mail worden bevestigd.

Zorg dat de cliënt een ‘eerlijke keuze’ kan maken

Het uiteindelijke doel van de regeling is dat cliënten de juiste informatie ontvangen om weloverwogen een keuze te kunnen maken voor een zorgverlener. Het is niet (meer) toegestaan om bij het werven van cliënten de verwachting te wekken dat de verzekeraar de zorg vergoedt.  Of om algemene uitspraken te doen waarmee je de verkeerde verwachtingen kunt wekken.

Voor pgb-zorg geldt dat je de cliënt, vóór de start van de zorgverlening, actief informeert over de tarieven die je hanteert. En of dat mogelijk leidt tot eigen betalingen van de cliënt.

Meer informatie

Wij werken momenteel aan een model-tekst die je kunt gebruiken als je ongecontracteerde zorg levert. Deze model-tekst is binnenkort beschikbaar voor leden van het kwaliteitspakket en wordt opgenomen in het persoonlijke MijnSolo-portaal. Wordt dus vervolgd…

Heb je nog vragen over bijvoorbeeld de Regeling transparantie zorgaanbieders of over (on)gecontracteerde zorg? Of wil je weten hoe SoloPartners zzp’ers in de zorg ondersteunt bij het voldoen aan de geldende wet- en regelgeving? Neem dat gratis en vrijblijvend contact op met onze klantenservice.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 42.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket