Download onze Whitepaper
Wil jij gaan starten als zzp’er in de zorg of ben je al een tijdje ondernemer en wil je nog eens kijken of je alles op orde hebt? Download dan onze gratis whitepaper.
DownloadLaatste update 3 juni 2024 om 11:42
Ondernemen is een keuze waar veel administratie bij komt kijken. Niet alleen worden er vanuit de Wkkgz een aantal administratieve handelingen verwacht, ook bijvoorbeeld de Belastingdienst stelt enkele eisen. In dit artikel maak ik een onderscheid in de administratie tussen ondernemen en de Wkkgz.
Als zzp’er in de zorg word je door de Belastingdienst meestal gezien als ondernemer. Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Twijfel jij over deze status doe dan de belastingcheck. In dit stukje leggen wij je uit welke eisen er vanuit de Belastingdienst gesteld worden aan de administratie.
Het is belangrijk dat je de basisgegevens goed bewaart, onder de basisgegevens vallen de volgende zaken:
Een aantal punten die hierboven genoemd worden hieronder toegelicht.
In het kasboek noteer je alle contante inkomsten en uitgaven. Doe dit op volgorde van datum, en noteer wekelijks of maandelijks het saldo. Tip: probeer zo weinig mogelijk of niets per kas te doen. Het zijn veel extra administratieve handelingen met vaak relatief kleine bedragen.
Bewaar in ieder geval maandelijks een bankafschrift. Tip: open een zakelijke bankrekening, dan kun je privé en zakelijke uitgaven gescheiden houden. Hiermee vereenvoudig je je administratie.
Bewaar de afspraken die je maakt met leveranciers en verzekeringsmaatschappijen. Als ondernemer sluit je vaak zakelijke overeenkomsten af. De looptijd en opzegtermijn van een zakelijke overeenkomst kan afwijken van een overeenkomst die je als consument afsluit.
Hiermee kun je o.a. aantonen hoeveel uren je aan je bedrijf besteedt.
Veel facturen ontvang je digitaal, ook aangiften doe je meestal online. Bewaar deze bestanden op een veilige plaats.
Een ander onderdeel van je administratie zijn de facturen die je verzend naar opdrachtgevers. Hoe stel je een factuur op, wat is vereist? Dat lees je hier.
Deze administratie is de basis voor de aangiftes bij de belasting. Een ander belangrijk onderdeel wat je dient bij te houden zijn de uren die je maakt. Sommige aftrekposten zijn namelijk afhankelijk van het aantal uren die je aan de onderneming hebt besteed. Als jouw administratie niet compleet is kan dat vervelende gevolgen hebben. De belastingdienst gaat dan zelf een berekening maken van jouw omzet en winst, en dus ook de belasting die daar bij hoort. Wij schrijven ook regelmatig stukken in onze kennisbank over het ondernemen. Deze artikelen kun je hier vinden.
Administratie is wellicht niet het juiste woord, het is meer een registratie die je consequent bij moet houden. De Wkkgz wil dat elke zelfstandige zorgondernemer een kwaliteitssysteem inricht. Op die manier kun je de zorg die je biedt aanzienlijk verbeteren. Om een goed kwaliteitssysteem in te richten moet je de volgende zaken op orde hebben:
Je houdt cliëntendossiers bij, waarin de volgende onderwerpen worden genoteerd:
Dan hebben we nog het onderdeel klachten. Je dient aangesloten te zijn bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris en een onafhankelijke geschilleninstantie. Dit noem je een klachtenregeling, en daarvoor leg je de volgende dingen vast:
Indien je nog vragen hebt aan de hand van dit artikel kan je altijd contact met ons opnemen.
SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.
Word direct lid Meer info